söndag 22 maj 2011

Hearst Castle and Highway 1





Så, nu har vi landat i Monterey, ungefär mitt emellan Los Angeles och San Fransisco. Sista biten hit kunde vi inte köra längs Highway 1 eftersom vägen var avstängd på grund av jordskred på flertalet ställen. Men det gjorde inte så mycket, den del vi körde var otroligt vacker och vi fick se sjölejon och även zebror efter vägen! Jag vet, det låter otroligt men vid Hearst Castle var det förut ett zoo och zebrorna har blivit kvar i det vilda. Ett dåtida zoo med zebror, lejon och även en isbjörn var inte det enda coola med Hearst Castle, det var också ett helt underbart fint slott i europeisk stil som var lyxigare än vad man kan föreställa sig. Bara inomhuspoolen, under en av tennisbanorna var bland det finaste jag sett. Till och med golvet i poolen hade 24 karats guldkakel. Där skulle jag mer än gärna kunna bosätta mig, på en hög kulle med en bedårande utsikt över havet.
Dagens mest spännande händelse, förutom att åka på vägen nära alla stup nere i Stilla Havet, var när vår hyrbil bestämde sig för att låsa oss ute på en bensinmack. Vi stod utanför och kunde bara titta på nyckeln som låg inne i bilen. Mamma blev inte så glad, men det hela ordnade sig snabbt när en snäll man i en stor lastbil kom och bröt sig in i bilen för 50 dollar. Nu har vi lärt oss att bilen inte är att lita på, även om den står stilla!
Det enda som jag kan klaga på är att jag fortfarande inte blivit helt frisk, jag har ont i halsen till och från hela tiden. Jag håller tummarna på att det fortfarande är allergin som spökar och att jag mår prima igen när jag kommer till Sverige. I vanliga fall finns det inget jag hatar mer än det här tillståndet, men jag försöker slappna av och njuta av semestern istället. Det finns ju inte direkt något vettigare att göra vad jag vet.

Sofie

Inga kommentarer: